VOORBEREIDING
Preparation is important!!!
Tijdens het project dierentuin zagen we dat een goede voorbereiding essentieel is. Bij dit project is dit niet anders want een goede voorbereiding zorgt later voor minder werk.
Wat ga je leren in dit stuk:

- Betekenis van woorden opzoeken.
- Verschillende informatiebronnen opsommen en gebruiken.
- Een kranten artikel opzoeken en kritisch bekijken.
- Het artikel samenvatten in een Worddocument.
- Informatie opzoeken en kritisch bekijken.
- Het begrip respect uitleggen aan de hand van voorbeelden.
Aan de slag:
Om echte journalisten te worden, moeten we eerst op onderzoek gaan.
In het project rond de dierentuin hebben jullie een heleboel informatie aangeboden gekregen. Tijdens dit project is het aan jullie om informatie op te zoeken en er kritisch naar te kijken.
Kritisch? Wat is me dat?
Kritisch naar informatie bronnen kijken is zeer belangrijk maar wat is kritisch eigenlijk?
Via welke informatiebron zouden we de betekenis van woorden opzoeken?
Inderdaad via een woordenboek.
- Je kan een woordenboek in de klas gebruiken.
- Of je kan op het knopje hieronder klikken en dan kom je op de pagina van het Van Dale woordenboek.
Oplossing
Plaats hieronder bij het bericht je gevonden informatie en vergeet niet je naam in te vullen. Druk daarna op indienen om je opdracht door te sturen.
Volgende stap:
Bekijk onderstaand videofragment.
Wat zijn informatiebronnen?
Memoryspel
De leerkracht heeft een memoryspel gemaakt met allemaal verschillende informatiebronnen. Speel dit samen met een klasgenoot of met de hele klas.
Opgelet: De logo's zijn, om het moeilijker te maken, wat aangepast! ;)
Een artikel opzoeken
Opdracht (10 min):
Ga op zoek naar een artikel dat JIJ heel belangrijk vindt of interessant vindt. (Max. 3 jaar geleden)
Waar ga je artikels vinden?
Artikels kan je overal vinden op verschillende informatiebronnen zoals websites kranten en radioberichten.
Artikel schetsen
Het schetsen van het gekozen artikel doen we aan de hand van de 5W's. Dit heb je gebruikt bij de kennismakingsfiche van je dier in het vorige project. De criteria waaraan de samenvatting moet voldoen vind je hieronder bij criteria.
- Stel een worddocument op waarin je je artikel samenvat.
- Vergeet dit document niet op te slaan!
- Stuur dit door naar je leerkracht
- Mailadres: leander.vertenten@student.kdg.be
Criteria
Zoals je hieronder kunt zien zijn de voorwaarden iets moeilijker als bij het project dierentuin. Dit is om de lat iets hoger te leggen dan bij de vorige opdracht.
We gaan samen even naar onderstaand videofragment kijken. De leerkracht gaat op bepaalde momenten het fragment pauzeren om kort enkele vragen te stellen over wat er op die moment gebeurd. Let goed op!
Oefenen maar!
Oefening 1:
Oefening 2:
Checklist
Wanneer je met alles klaar bent?